دیزل ژنراتورهای نماماد پاسارگاد

لطفا برند مورد نظر خود را انتخاب نمایید تا مدل های آن برند برای شما نمایش داده شوند .

cummins

نمایش مدل ها

doosan

نمایش مدل ها

MTU

نمایش مدل ها

Perkins

نمایش مدل ها

volvo

نمایش مدل ها

lovol

نمایش مدل ها

man

نمایش مدل ها

IVECO FPT

نمایش مدل ها

دیزل ژنراتور چیست؟


در تعریف ساده می توان گفت که دیزل ژنراتور ماشینی است که از ترکیب ژنراتور برق و موتور دیزلی به دست می آید. ژنراتور برق به ماشینی گفته می شود که از طریق القای الکترومغناطیسی موجب تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی می شود. حال اگر چنین ماشینی برای تولید برق از سوخت دیزل یا گازوئیل استفاده کند؛ دیزل ژنراتور نام می گیرد.

البته باید بگوییم که دیزل ژنراتورها اجزای دیگری هم دارند که از جمله این اجزا می توان موارد زیر اشاره کرد:

  • شاسی
  • اطاقک پوشاننده
  • عایق های صدا
  • سیستم های کنترل
  • قطع کننده های اضطراری مدار
  • سیستم مولد گرما
  • سیستم استارت اتومات و دینام
  •  

کاربرد دیزل ژنراتور

ممکن است برخی افراد سوال کنند که با وجود نیروگاه ها و شبکه برق سراسری پس چه نیازی به دیزل ژنراتور داریم؟ در پاسخ باید گفت دیزل ژنراتور در مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد که به برق دسترسی وجود ندارد. اما علاوه بر آن از دیزل ژنراتور به عنوان منبع برق اضطراری در زمان قطعی برق هم کمک گرفته می شود. خصوصا در مجتمع هایی که جریان برق اهمیت فراوانی دارد؛ به عنوان مثال در مرغداری ها و یا مراکز پرورش ماهی قطعی برق می تواند منجر به مرگ مرغ ها و ماهی ها شود. در کارخانه ها نیز ضروری است که جریان برق هیچ گاه دچار قطعی نشود چرا که در صورت قطعی اتفاقاتی همچون توقف خط تولید یا آسیب دیدن ماشین آلات و… رخ خواهد داد. بیمارستان ها ،ساختمان های اداری تجاری ، فرودگاه ها ، فروشگاه های زنجیره ای و… از جمله سایر مجتمع هایی هستند که جریان برق بدون هیچ گونه قطعی در آن ها لازم است. بنابراین لزوم وجود دیزل ژنراتور به عنوان منبع برق اضطراری روشن می شود. به این طریق هنگام قطعی برق مشکلاتی از قبیل از کار افتادن آسانسورها ، از کار افتادن سیستم گرمایش و سرمایش ، از کار افتادن درب های اتوماتیک ،از کار افتادن سیستم اتش نشانی و … ایجاد نخواهد شد.


چرا دیزل ژنراتور؟


دیزل ژنراتور تنها ژنراتوری نیست که می تواند به عنوان منبع برق اضطراری در زمان قطعی برق و یا برای تولید برق در مناطقی که به شبکه برق متصل نیستند؛ مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت ژنراتورهای دیگری هم وجود دارند که با توجه به نوع سوخت مصرفی دسته بندی می شوند. این ژنراتورها عبارت اند از ژنراتور گازی و ژنراتور بنزینی (موتور برق بنزینی). اکنون سوالی که پیش می آید این است که چرا باید از بین انواع مختلف ژنراتور نوع دیزلی آن را انتخاب کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که ژنراتور مناسب باید از مناسب ترین قیمت، پایین ترین هزینه نگهداری و بیشتری عمر مفید برخوردار باشد. به طور کلی می توان گفت که ژنراتورهای دیزلی عمر مفید طولانی تری دارند و همچنین قیمت آن ها از ژنراتورهای گازی پایین تر است. همچنین هزینه نگهداری تعمیر دیزل ژنراتور از ژنراتور بنزینی کمتر می باشد. علاوه بر آن ژنراتورهای دیزلی مزایای دیگری هم دارند که از جمله این مزایا می توان به تعداد بیشتر تامین کننده های قطعات آن ها، عدم نیاز به اطلاعات و تجربه زیاد و همچنین حمل و نقل و راه اندازی ساده تر آن ها اشاره کرد.


انواع مولدها


به طور کلی چهار نوع مولد وجود دارد که بسته به نوع استفاده یکی از آن ها می تواند انتخاب شود. این چهار نوع عبارت اند از:


مولد اضطراری:

این نوع مولد به عنوان جایگزین در هنگام قطعی برق استفاده می شود و بنابراین واضح است که ممکن است تنها به مدت چند ساعت در هر ماه کار کند. لذا هنگامی که چنین ژنراتوری شروع به فعالیت می کند ممکن است با شرایط ویژه ای کار کند مانند ۱۰٪ بار اضافه که در طی زمان فعالیت ممکن است منظور شود.


مولد پایه:

در مکان هایی مانند کمپ ها یا نمایشگاه ها و… که تنها برای مدت محدودی به برق نیاز است از مولد پایه استفاده می شود. به طور معمول پیک تقاضای۱۰۰٪ رتبه اولیه ekW را با ۱۰٪ ظرفیت بار اضافی برای استفاده در موقعیت های ضروری برای ماکزیمم یک ساعت در ۱۲ ساعت را دارا می باشد. ۱۰٪ ظرفیت اضافه بار تنها در زمان محدودی در دسترس است.


مولد دائم:

مولدهای دائم قابل استفاده در نیروگاه ها و یا شرایطی که به برق سراسری نیاز است هستند.

این مولدها می توانند برای فراهم کردن توان پیوسته برای یک بار ثابت تا رتبه کامل خروجی برای زمان های نامحدود مورد استفاده قرار گیرند. در مولدهای دائم قابلیت جانشین شدن اضافه بار برای این رتبه وجود ندارد.


مولد چند منظوره:

یکی دیگر از انواع مولد نوع چند منظوره آن است که ممکن است برای اهداف مختلفی طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرد. البته پیشنهاد می شود برای کاربردهایی که رویکرد اقتصادی دارند از این نوع مولدها استفاده نشود و بسته به نوع استفاده به سراغ سایر انواع مولد رفت.

به عنوان مثال مولد دائم لازم نیست دارای تابلوی کنترل وصل خودکار در زمان قطع برق شهر باشد. اما به هر صورت معمولا یک فرض معمول این است که اگر یک مولد در حالت اضطراری ۱۰۰۰ کیلووات باشد، در حالت پایه و دائم به ۸۵۰ و ۸۰۰ کیلووات اکتفا شود.

معمولاً نحوه باردهی مولد در دفترچه مشخصات مولدها وجود دارد.


نحوه انتخاب دیزل ژنراتور


در انتخاب دیزل ژنراتور باید دقت و توجه زیادی به خرج داد چرا که انتخاب یک دیزل ژنراتور نامناسب می تواند خسارات فراوانی به همراه داشته باشد. اولین نکته ای که در اینجا باید مد نظر قرار داد T یا همان میزان توان ظاهری دستگاه است. دیزل ژنراتورهای مورد استفاده در منازل یا شرکت های کوچک و… رنج قدرتی بین ۱ تا ۲۰ کیلو ولت آمپر(kVA) دارند.

می توان از دیزل ژنراتورهایی با رنج قدرتی تا ۲۵۰ kVA برای تامین برق مورد نیاز به صورت مستمر و یا در زمان اوج مصرف استفاده کرد. این دیزل ژنراتورهای حتی می توانند هنگم کمبود ژنراتورهای بزرگتر مورد استفاده واقع شوند.

رنج قدرتی دیزل ژنراتورهای مخصوص مجتمع های بزرگ تر و کارخانه ها تا ۲۰۰۰ kVA است. در ایستگاه های کوچک تولید برق هم می توان از دیزل ژنراتور استفاده کرد اما به این صورت که از چند ژنراتور ۵ مگاوات استفاده می شود.

علاوه بر میزان توان ظاهری باید به میزان توان کیلووات دستگاه هم توجه کرد.
در اینجا باید میزان وات شروع و در حال اجرای دیزل ژنراتور را هم محاسبه کرد.

نحوه محاسبه و یکاهای مربوط به صورت زیر است:


For resistive load: Wattage = amperes x volts
For reactive load: Wattage = (amperes x volts) x load factor
جدول راهنمای یکا
kVA کیلو ولت آمپر
kW کیلو وات (۱۰۰۰ وات = ۱ کیلووات)
I آمپر (ولت-آمپر یا جریان)
E ولت
PE ضریب قدرت
%EFF راندمان
HP اسب بخار

برای درک بهتر میزان وات مصرفی برخی از وسایل خانگی را در جدول زیر آورده ایم:
میزان وات مصرفی برخی از وسایل خانگی
نوع دستگاه میزان وات مصرفی هنگام شروع میزان وات مصرفی دائم
یخچال ۲۸۰۰ ۷۰۰
روشنایی بسته به نوع بسته به نوع
سیستم های رادیو ۴۰ تا ۲۲۵ ۴۰ تا ۲۲۵
پمپ آب – ۱HP 3000 1000
پمپ آب – ۲HP 6000 2000
پمپ آب – ۳HP 9000 3000
آبگرمکن الکتریکی ۵۰۰۰ ۴۵۰۰
فریزر ۲۵۰۰ ۵۰۰
مایکرو ویو ۱۰۰۰ وات ۱۲۵۰ ۱۰۰۰
تلویزیون ۳۰۰ تا ۸۰۰ ۳۰۰ تا ۸۰۰
قهوه ساز ۱۱۰۰ ۱۱۰۰
سشوار ۱۵۰۰ ۱۵۰۰
اجاق گاز – برقی ۲۱۰۰ ۲۱۰۰
فر برقی ۶۵۰۰ ۶۵۰۰
پنکه ۲۷۵ ۲۷۵
تستر ۲۰۰ ۲۰۰
خشک کن های الکتریکی ۷۰۰۰ ۶۰۰۰
لباسشویی ۱۳۵۰ ۱۲۰۰
کامپیوتر ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ۷۰۰ تا ۱۰۰۰
مونیتور کامپیوتر ۲۰۰ تا ۸۰۰ ۲۰۰ تا ۸۰۰
پرینتر ۴۰۰ تا ۸۰۰ ۴۰۰ تا ۸۰۰
کمپرسور هوا – ۱HP 5000 1600
مته برقی ۶۰۰ تا ۹۰۰ ۴۰۰ تا ۷۰۰
اره برقی ۴۸۰۰ ۱۹۰۰

نقش دیزل ژنراتور در صنعت برق


دیزل ژنراتور نقش بسیار مهم و پر رنگی در صنعت برق ایفا می کند به صورتی که تقریبا تمامی نیروگاه های هسته ای در آمریکا از دیزل ژنراتور به عنوان منبع برق اضطراری بهره می برند و در نیروگاه های بزرگ معمولا حداقل یک دیزل ژنراتور وجود دارد. البته در مورد نیروگاه های ذغال سنگ وضعیت این چنین نیست. تأسیسات Hydro Generation یکی دیگر از مواردی است که استفاده گسترده ای از دیزل ژنراتور می کند. همچنین در بسیاری از نقاط جهان برای برق رسانی از نیروگاه های دیزلی استفاده می شود. به عنوان مثال یکی از این نقاط آلاسکا است که در آنجا مولفه اصلی در تولید برق نیروگاه دیزلی می باشد.


انواع برندهای دیزل ژنراتور


تعداد کلی برنهای سازنده دیزل ژنراتور بسیار بالاست اما موارد زیر جزو معروف ترین آن ها هستند:
شرکت ولوو پنتا که یکی از قدیمی ترین و معتبرترین شرکت های سوئیسی است؛ در میان محصولات متفاوت موتور دیزلی هم تولید می کند. موتورهای تولیدی این شرکت رنج قدرتی بین ۸۰ تا ۷۰۰ kVA دارند که چنین رنج قدرتی برای استفاده در محیط های نیمه صنعتی و صنعتی بسیار مناسب است.
کامینز نام یکی دیگر از شرکت های بسیار معتبر است که در آمریکا واقع شده و علاوه بر محصولاتی از قبیل سوخت رسان انژکتور، فیلتراسیون، سامانه های کنترل قدرت و… دیزل ژنراتور هم تولید می کند. دیزل ژنراتورهای تولید شده در این شرکت رنج قدرتی بین ۱۰ تا ۳۰۰۰ kVA دارند؛ بنابراین دیزل ژنراتورهای این شرکت برای استفاده از محیط های کاملا صنعتی پیشنهاد می شوند. جالب است بدانید تعداد نمایندگی های این شرکت در جهان بسیار زیاد است و حتی به ۶۰۰۰ عدد می رسد. یکی از این نمایندگی ها نیز در ایران واقع است. دیزل ژنراتورهای برند کامینز مزایای فراوانی به مشتریان ارائه می دهند. به عنوان مثال نسبت تراکم در این موتورها بسیار بالاست و آلودگی تولیدی در آن ها نیز نسبت به سایرین پایین تر است. همچنین این دیزل ژنراتورها نیازی به کاربراتور ندارند.
یکی از زیر مجموعه های شرکت کامینز استمفورد نام دارد که به تولید آلترناتور یا همان ژنراتور تک می پردازد. بنابراین افرادی که تمایل به خرید آلترناتور دارند می توانند به سراغ این برند بروند.
در صورتی که تمایل به خرید آلترناتور دارید اما قیمت آلترناتورهای شرکت استمفورد برایتان بالاست؛ می توانید به سراغ شرکت مکالته بروید. این شرکت آلترناتورهایی با کیفیت مناسب اما قیمت پایین تر ارائه می دهد.
شرکت پرکینز یکی دیگر از شرکت های تولید کننده دیزل ژنراتور است که نام خود را از موسسش یعنی فرانک پرکینز می گیرد. این شرکت در حقیقت مخترع دیزل ژنراتورهای با دور بالا می باشد که دور بالا در آن ها تاثیر به سزایی در بالا رفتن بازده دارد. رنج قدرتی دیزل ژنراتورهای تولید شده در شرکت پرکینز بین ۱۰ تا ۲۰۰۰ kVA است.
ایوکو نام یکی دیگر از شرکت های تولید کننده دیزل ژنراتور است که کیفیت خوبی به مشتریان خود ارائه می دهد. البته ممکن است قیمت دیزل ژنراتورهای این شرکت کمی بالا باشد.
کاترپیلار یکی از شرکت های معروف و معتبری است که انواع زیادی از محصولات را به تولید می رساند. یکی از این محصولات دیزل ژنراتور است که رنج قدرتی آن از ۳۰۰ تا ۸۰۰۰ kVA و یا حتی بیشتر می باشد. بنابراین مشخص است که دیزل ژنراتورهای کاترپیلار برای مصارف خانگی یا حتی شرکت های کوچک مناسب نیست.
یکی از شرکت های تولید کننده دیزل ژنراتورهایی با قیمت بسیار مناسب و در عین حال کیفیت بالا لوول نام دارد. این شرکت در کشور چین واقع است و دیزل ژنراتورهایی با رنج قدرتی بین ۲۰ تا ۲۰۰ kVA تولید می کند؛ لذا گزینه مناسبی برای مصارف خانگی و شرکت های کوچک اند.
شرکت بنز یکی از شرکت هایی است که کمتر کسی وجود دارد که اسم آن را نشنیده باشد. این شرکت علاوه بر خودرو به تولید دیزل ژنراتور هم پرداخته است.
شرکت لینز که در کشور ایتالیا واقع است؛ هم به تولید دیزل ژنراتور پرداخته و هم آلترناتور. رنج قدرتی آن ها بین ۲۰ تا ۸۰۰ kVA می باشد.
در صورتی که قصد تهیه دیزل ژنراتور را دارید می توانید با گروه صنعتی نماماد پاسارگاد در تماس باشید. این گروه تامین کننده رسمی برند های CUMMINS, VOLVO, PERKINS, MTU, DOOSAN, MAN و LIEBHERR می باشد.
قیمت دیزل ژنراتور
قیمت هر دیزل ژنراتور توسط عوامل مختلفی تعیین می شود. یکی از این عوامل برند تولید کننده دیزل ژنراتور است. برندهای ذکر شده جزو معروف ترین برندها در سراسر جهان اند که دیزل ژنراتورهای با کیفیتی ارائه می دهند. البته ممکن است قیمت این دیزل ژنراتورها کمی بالا باشد. عامل دیگر تاثیر گذار در قیمت دیزل ژنراتور ظرفیت یا قدرت آن است که هر چه بیشتر باشد قیمت دیزل ژنراتور هم بالاتر می رود. علاوه بر آن اقلام و ملحقات اضافی بر روی پکیج دیزل ژنراتور هم می تواند موجب افزایش قیمت آن شود. این اقلام و ملحقات بسته به نیاز کاربر در پکیج قرار می گیرد و می تواند شامل مواردی همچون منبع اگزوز کم صدا، باک سوخت اضافی، انواع کانوپی دیزل ژنراتور، تابلو کنترلر ها و… شود.
مصرف سوخت در دیزل ژنراتور
میزان مصرف سوخت دیژل ژنراتورها به صورت حدودی مطابق با جدول زیر است:
کیلوولت آمپر کیلووات ۱/۴ بار – گالن ۱/۲ بار – گالن ۳/۴ بار – گالن بار کامل – گالن
در هر ساعت روز هفته ماه در هر ساعت روز هفته ماه در هر ساعت روز هفته ماه در هر ساعت روز هفته ماه
۲۵ ۲۰ ۰٫۶ ۱۴ ۱۰۱ ۴۳۳ ۰٫۹ ۲۲ ۱۵۱ ۶۵۰ ۱٫۳ ۳۱ ۲۱۸ ۹۳۹ ۱٫۶ ۳۸ ۲۶۹ ۱,۱۵۶
۳۸ ۳۰ ۱٫۳ ۳۱ ۲۰۸ ۹۳۹ ۱٫۸ ۴۳ ۳۰۲ ۱,۳۰۰ ۲٫۴ ۵۸ ۴۰۳ ۱,۷۳۴ ۲٫۹ ۷۰ ۴۸۷ ۲,۰۹۵
۵۰ ۴۰ ۱٫۶ ۳۸ ۲۶۹ ۱,۱۵۶ ۲٫۳ ۵۵ ۳۸۶ ۱,۶۶۲ ۳٫۲ ۷۷ ۵۳۸ ۲,۳۱۲ ۴٫۰ ۹۶ ۶۷۲ ۲,۸۹۰
۷۵ ۶۰ ۱٫۸ ۴۳ ۳۰۲ ۱,۳۰۰ ۲٫۹ ۷۰ ۴۸۷ ۲,۰۹۵ ۳٫۸ ۹۱ ۶۳۸ ۲,۷۴۵ ۴٫۸ ۱۱۵ ۸۰۶ ۳,۴۶۸
۹۴ ۷۵ ۲٫۴ ۵۸ ۴۰۳ ۱,۷۳۴ ۳٫۴ ۸۲ ۵۷۱ ۲,۴۵۶ ۴٫۶ ۱۱۰ ۷۷۳ ۳,۳۲۳ ۶٫۱ ۱۴۶ ۱,۰۲۵ ۴,۴۰۷
۱۲۵ ۱۰۰ ۲٫۶ ۶۲ ۴۳۷ ۱,۸۷۸ ۴٫۱ ۹۸ ۶۸۹ ۲,۹۶۲ ۵٫۸ ۱۳۹ ۹۷۴ ۴,۱۹۰ ۷٫۴ ۱۷۸ ۱,۲۴۳ ۵,۳۴۶
۱۵۶ ۱۲۵ ۳٫۱ ۷۴ ۵۲۱ ۲,۲۳۹ ۵٫۰ ۱۲۰ ۸۴۰ ۳,۶۱۲ ۷٫۱ ۱۷۰ ۱,۱۹۳ ۵,۱۲۹ ۹٫۱ ۲۱۸ ۱,۵۲۹ ۶,۵۷۴
۱۶۸ ۱۳۵ ۳٫۳ ۷۹ ۵۵۴ ۲,۳۸۴ ۵٫۴ ۱۳۰ ۹۰۷ ۳,۹۰۱ ۷٫۶ ۱۸۲ ۱,۲۷۷ ۵,۴۹۰ ۹٫۸ ۲۳۵ ۱,۶۴۶ ۷,۰۸۰
۱۸۸ ۱۵۰ ۳٫۶ ۸۶ ۶۰۵ ۲,۶۰۱ ۵٫۹ ۱۴۲ ۹۹۱ ۴,۲۶۲ ۸٫۴ ۲۰۲ ۱,۴۱۱ ۶,۰۶۸ ۱۰٫۹ ۲۶۲ ۱,۸۳۱ ۷,۸۷۴
۲۱۹ ۱۷۵ ۴٫۱ ۹۸ ۶۸۹ ۲,۹۶۲ ۶٫۸ ۱۶۳ ۱,۱۴۲ ۴,۹۱۲ ۹٫۷ ۲۳۳ ۱,۶۳۰ ۷,۰۰۷ ۱۲٫۷ ۳۰۵ ۲,۱۳۴ ۹,۱۷۴
۲۵۰ ۲۰۰ ۴٫۷ ۱۱۳ ۷۹۰ ۳,۳۹۵ ۷٫۷ ۱۸۵ ۱,۲۹۴ ۵,۵۶۲ ۱۱٫۰ ۲۶۴ ۱,۸۴۸ ۷,۹۴۶ ۱۴٫۴ ۳۴۶ ۲,۴۱۹ ۱۰,۴۰۳
۲۸۸ ۲۳۰ ۵٫۳ ۱۲۷ ۸۹۰ ۳,۸۲۹ ۸٫۸ ۲۱۱ ۱,۴۷۸ ۶,۳۵۷ ۱۲٫۵ ۳۰۰ ۲,۱۰۰ ۹,۰۳۰ ۱۶٫۶ ۳۹۸ ۲,۷۸۹ ۱۱,۹۹۲
۳۱۳ ۲۵۰ ۵٫۷ ۱۳۷ ۶۵۸ ۴,۱۱۸ ۹٫۵ ۲۲۸ ۱,۵۹۶ ۶,۸۶۳ ۱۳٫۶ ۳۲۶ ۲,۲۸۵ ۹,۸۲۵ ۱۸٫۰ ۴۳۲ ۳,۰۲۴ ۱۳,۰۰۳
۳۷۵ ۳۰۰ ۶٫۸ ۱۶۳ ۱,۱۴۲ ۴,۹۱۲ ۱۱٫۳ ۲۷۱ ۱,۸۹۸ ۸,۱۶۳ ۱۶٫۱ ۳۸۶ ۲,۷۰۵ ۱۱,۶۳۱ ۲۱٫۵ ۵۱۶ ۳,۶۱۲ ۱۵,۵۳۲
۴۳۸ ۳۵۰ ۷٫۹ ۱۹۰ ۱,۳۲۷ ۵,۷۰۷ ۱۳٫۱ ۳۱۴ ۲,۲۰۱ ۹,۴۶۳ ۱۸٫۷ ۴۴۹ ۳,۱۴۲ ۱۳,۵۰۹ ۲۵٫۱ ۶۰۲ ۴,۲۱۷ ۱۸,۱۳۲
۵۰۰ ۴۰۰ ۸٫۹ ۲۱۴ ۱,۴۹۵ ۶,۴۲۹ ۱۴٫۹ ۳۵۸ ۲,۵۰۳ ۱۰,۷۶۴ ۲۱٫۳ ۵۱۱ ۳,۵۷۸ ۱۵,۳۸۷ ۲۸٫۶ ۶۸۶ ۴,۸۰۵ ۲۰,۶۶۱
۶۲۵ ۵۰۰ ۱۱٫۰ ۲۶۴ ۱,۸۴۸ ۷,۹۴۶ ۱۸٫۵ ۴۴۴ ۳,۱۰۸ ۱۳,۳۶۴ ۲۶٫۴ ۶۳۴ ۴,۴۳۵ ۱۹,۰۷۱ ۳۵٫۷ ۸۵۷ ۵,۹۹۸ ۲۵,۷۹۰
۷۵۰ ۶۰۰ ۱۳٫۲ ۳۱۷ ۲,۲۱۸ ۹,۵۳۶ ۲۲٫۰ ۵۲۸ ۳,۶۹۶ ۱۵,۸۹۳ ۳۱٫۵ ۷۵۶ ۵,۲۹۲ ۲۲,۷۵۶ ۴۲٫۸ ۱,۰۲۷ ۷,۱۹۰ ۳۰,۹۱۹
۹۳۸ ۷۵۰ ۱۶٫۳ ۳۹۱ ۲,۷۳۸ ۱۱,۷۷۵ ۲۷٫۴ ۶۵۸ ۴,۶۰۳ ۱۹,۷۹۴ ۳۹٫۳ ۹۴۳ ۶,۶۰۲ ۲۸,۳۹۰ ۵۳٫۴ ۱,۲۸۲ ۸,۹۷۱ ۳۸,۵۷۶
۱۲۵۰ ۱۰۰۰ ۲۱٫۶ ۵۱۸ ۳,۶۲۹ ۱۵,۶۰۴ ۳۶٫۴ ۸۷۴ ۶,۱۱۵ ۲۶,۲۹۵ ۵۲٫۱ ۱,۲۵۰ ۸,۷۵۳ ۳۷,۶۳۷ ۷۱٫۱ ۱,۷۰۶ ۱۱,۹۴۵ ۵۱,۳۶۳
۱۵۶۳ ۱۲۵۰ ۲۶٫۹ ۶۴۶ ۴,۵۱۹ ۱۹,۴۳۳ ۴۵٫۳ ۱,۰۸۷ ۷,۶۱۰ ۳۲,۷۲۵ ۶۵٫۰ ۱,۵۶۰ ۱۰,۹۲۰ ۴۶,۹۵۶ ۸۸٫۸ ۲,۱۳۱ ۱۴,۹۱۸ ۶۴,۱۴۹
۱۸۷۵ ۱۵۰۰ ۳۲٫۲ ۷۷۳ ۵,۴۱۰ ۲۳,۲۶۱ ۵۴٫۳ ۱,۳۰۳ ۹,۱۲۲ ۳۹,۲۲۶ ۷۷٫۸ ۱,۸۶۷ ۱۳,۰۷۰ ۵۶,۲۰۳ ۱۰۶٫۵ ۲,۵۵۶ ۱۷,۸۹۲ ۷۶,۹۳۶
۲۱۸۸ ۱۷۵۰ ۳۷٫۵ ۹۰۰ ۶,۳۰۰ ۲۷,۰۹۰ ۶۳٫۲ ۱,۵۱۷ ۱۰,۶۱۸ ۴۵,۶۵۶ ۹۰٫۷ ۲,۱۷۷ ۱۵,۲۳۸ ۶۵,۵۲۲ ۱۲۴٫۲ ۲,۹۸۱ ۲۰,۸۶۶ ۸۹,۷۲۲
۲۵۰۰ ۲۰۰۰ ۴۲٫۸ ۱,۰۲۷ ۷,۱۹۰ ۳۰,۹۱۹ ۷۲٫۲ ۱,۷۳۳ ۱۲,۱۳۰ ۵۲,۱۵۷ ۱۰۳٫۵ ۲,۴۸۴ ۱۷,۳۸۸ ۷۴,۷۶۸ ۱۴۱٫۹ ۳,۴۰۶ ۲۳,۸۳۹ ۱۰۲,۵۰۹
۲۸۱۲ ۲۲۵۰ ۴۸٫۱ ۱,۱۵۴ ۸,۰۸۱ ۳۴,۷۴۷ ۸۱٫۱ ۱,۹۴۶ ۱۳,۶۲۵ ۵۸,۵۸۷ ۱۱۶٫۴ ۲,۷۹۴ ۱۹,۵۵۵ ۸۴,۰۸۷ ۱۵۹٫۰ ۳,۸۱۶ ۲۶,۷۱۲ ۱۱۴,۸۶۲

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که اصلی ترین آن ها عبارت اند از:
شاسی فولادی: شاسی فولادی به عنوان نگهدارنده سایر اجزا عمل می کند پس در واقع وظیفه آن یکپارچه کردن تمامی سیستم است.
موتور ژنراتور: انرژی مکانیکی در دیزل ژنراتور از طریق موتور ژنراتور تامین می شود. تامین انرژی مکانیکی در این قطعه از طریق سوختن گازوئیل است و انرژی سوخت در اینجا توسط موتور ژنراتور به انرژی مکانیکی دورانی تبدیل می شود. البته در اینجا قطعات دیگری به نام های رادیاتور و گاوارنر هم در فرایند تبدیل انرژی نقش دارند. برای انتخاب بهترین نوع موتور ژنراتور باید نکاتی را در نظر داشت؛ به عنوان مثال تولید کننده موتور دیزل ژنراتور، نوع و نحوه کار موتور آن و روش نگهداری از موتور دیزلی بر روی دیزل ژنراتور. اما اساسی ترین مسائلی که باید هنگام انتخاب موتور دیزلی مد نظر داشت نوع سوخت مورد استفاده آن و نوع سوپاپ ها هستند.
دینام: انرژی مکانیکی تامین شده توسط موتور ژنراتور باید توسط قطعه ای به خروجی برق تبدیل شود. این قطعه همان دینام یا ژنراتور است. دینام دارای یک سیستم AVR می باشد که این سیستم کار تنظیم ولتاژ خروجی را انجام می دهد. در دینام از ارتباط موجود بیت قطعات دینام یک حرکت نسبی بین میدان های مغناطیسی و الکتریکی ایجاد می شود که برق تولید شده در حقیقت نتیجه این حرکت می باشد. قطعات ذکر شده در دینام که موجب این فرایند می شوند عبارت اند از استاتور و روتر. استاتور از چند هادی الکتریکی به صورت سیم پیچ روی هسته آهنی تشکیل شده است و روتر نیز تولید کننده میدان مغناطیسی می باشد. در هنگام انتخاب دینام هم نکاتی وجود دارد که به ما کمک می کند بهترین دینام را انتخاب کنیم. از جمله این نکات می توان به این اشاره کرد که وجود یک محفظه فلزی به جای نوع پلاستیکی آن بهتر است چرا که دوام دینام بالا میبرد. همچنین در دینام هایی که از جاروبک استفاده می کنند می توان گفت که تولید برق بهتر صورت می گیرد و همچنین به نگهداری کمتری نیاز دارند. دینام های موجود دارای دو نوع سه فاز با ولتاژ ۴۰۰ و تک فاز با ولتاژ ۲۲۰ ولت هستند.
سیستم سوخت: سیستم سوخت در دیزل ژنراتورها از چند قسمت تشکیل شده است. اولین قسمت مخزن سوخت است که در ژنراتورهای کوچک بخشی از پایه شاسی بوده اما در ژنراتورهای بزرگ تر به صورت جداگانه تهیه و نصب می شود. به طور کلی می توان گفت که مخزن سوخت باید به گونه ای باشد که ظرفیت سوخت مصرفی دیزل ژنراتور به مدت ۶ تا ۸ ساعت را داشته باشد. قسمت بعدی در سیستم سوخت پمپ سوخت می باشد که وظیفه انتقال دادن سوخت از مخزن اصلی به مخزن فعلی را دارد. قطعه دیگر در اینجا جداساز سوخت یا همان صافی است که مانع خوردگی و آسیب دیدن سایر قطعات می شود. سیستم سوخت دیزل ژنراتور همچنین دارای یک تزریق کننده سوخت برای تنظیم سوخت مایع و مقدار اسپری مورد نیاز به محفظه احتراق موتور است. لوله تهویه در مخزن سوخت یکی دیگر از اجزا است که وظیفه آن جلوگیری از ایجاد هر گونه فشار و یا خلاء در موقع پر کردن مجدد و زه کشی از تانکر می باشد.
سیستم روغن: به منظور کارایی بهتر دیزل ژنراتور لازم است که قطعات مکانیکی موجود در آن روغن کاری شوند و لذا وجود سیستم روغن در این دستگاه ضروری است.
اگزوز: سوختن گازوئیل در موتور ژنراتور منجر به ایجاد دود می شود که این دود باید از طریق اگزوز خارج شود. اگزوز در حقیقت لوله هایی از جنس چدن، آهن نرم و یا فولاد است که به موتور دیزل وصل شده و دود را به خارج هدایت می کند. بسیار مهم است که به غیر از موتور دیزل اگزوز به سایر قطعات وصل نشود.
رگولاتور ولتاژ: در دیزل ژنراتور به قطعه ای برای تنظیم ولتاژ خروجی نیاز است که این قطعه رگولاتور ولتاژ نام دارد.
سیستم خنک کننده: ژنراتور گازوئیلی در حین کار حرارت زیادی تولید می کند پس به یک سیستم خنک کننده برای کنترل این حرارت نیاز است؛ خصوصا در ژنراتورهایی که دائما در حال کار هستند. برای این منظور از مایعات مختلفی می توان استفاده کرد که بهترین آن ها هیدروژن است. البته در ژنراتورهای کوچک تر می توان از آب هم برای خنک کردن استفاده کرد.
سیستم روانکاوی: سیستم روانکاوی یکی دیگر از قطعات مهم در دیزل ژنراتور است که به منظور افزایش عمر قطعات توجه زیادی می طلبد. به عنوان مثال باید هر ۸ ساعت سطح روغن مخزن را چک کرد و همچنین اطمینان حاصل کرد که هیچ گونه روان کننده ای دچار نشتی نشده است. علاوه بر آن پس از هر ۵۰۰ ساعت کار ژنراتور لازم است که روغن تعویض گردد.
تابلو برق: در دیزل ژنراتور به یک تابلو برق برای کنترل و نشان دادن پارامترها نیاز است که این تابلو می تواند شامل موارد مختلفی از جمله مدارهای حفاظتی موتور دیزل از بابت فشار کم روغن، درجه حرارت زیاد آب، دور بیش از حد مجاز دیزل و… باشد. تابلو برق برای نمایش پارامترهای ذکر شده از آمپرمتر، ولت متر، فرکانس متر، ساعت کار و یا عدد برد الکترونیکی استفاده می کند.
شارژر باتری: شارژر باتری یکی دیگر از قطعات دیزل ژنراتور است که معمولا از جنس فولاد زد زنگ ساخته می شود. دلیل این امر جلوگیری از خوردگی است. همچنین شارژر باتری باید متناسب با ولتاژ انتخاب شود.
کنترل پنل: کنترل پنل در دیزل ژنراتور در حقیقت همان رابط کاربری است پس شامل مواردی همچون تنظیمات روشن و خاموش، موتور سنج، ژنراتور سنج و… می شود.
البته قطعاتی هم در برخی دیزل ژنراتورها به صورت سفارشی قرار می گیرند؛ از جمله:
کانوپی صداگیر: کانوپی صداگیر از طریق شکستن امواج صدای تولید شده توسط دیزل ژنراتور، صدای تولیدی را کاهش می دهد. این قطعه از آن جهت اهمیت دارد که صدای تولیدی ممکن است خیلی زیاد شود و در مناطق مسکونی و… می تواند آزار دهنده باشد. پس لازم است که این صدا کنترل شود. البته کانوپی صداگیر تنها در صورتی روی دیزل ژنراتور نصب می شود که مشتری بخواهد و بنابراین یک قطعه سفارشی است پس در مناطقی که مشکلی با وجود سر و صدای زیاد وجود ندارد می توان از این قطعه استفاده نکرد.
تابلو اتوماتیک: تابلو اتوماتیک برای این منظور به کار می رود که در صورت قطع برق شبکه دستگاه به صورت خودکار استارت و هنگام خروج دیزل ژنراتور از مدار، پس از وصل شدن برق شبکه خاموش گردد. تابلو اتوماتیک در دیزل ژنراتورهای مورد استفاده در بسیاری از بیمارستان ها، هتل های پنج ستاره، مراکز توسعه ی تجاری، طرح های تولیدی، مراکز اقتصادی، مراکز داده، صنایع بزرگ و کوچک و… مورد استفاده قرار می گیرد. تابلو اوماتیک هم یکی از قطعات سفارشی است و می تواند طبق خواسته های مشتری طراحی و ساخته شود.
کوپله دیزل ژنراتور
در قسمت قبل با قطعات تشکیل دهنده ژنراتور آشنا شدیم. می توان اصلی ترین قسمت ها را در میان آن ها موتور دیزل، ژنراتور و تابلو کنترل دانست. در اینجا برقراری اتصال بین موتور دیزل و ژنراتور و همچنین قرار دادن آن ها بر روی شاسی کوپله نام دارد که البته شامل قرار دادن تابلو کنترل هم می شود. شرکت هایی مانند اف.جی.ویلسون FG Wilson و کامینز پاور Cummins Power به صورت انحصاری به کوپله دیزل ژنراتورها می پردازند و بر اساس تقاضای بازار دیزل ژنراتورهایشان را با کانوپی سایلنت، شاسی چرخدار و … تحت نام تجاری خود راهی بازار می کنند.
هیتر دیزل ژنراتور
هیتر دیزل ژنراتور نام یکی از وسایل بسیار مهم است که با توجه به شرایط آب و هوایی در دستگاه قرار می گیرد و وظیفه آن گرم کردن آب داخل موتور است. وجود هیتر مزایای فراوانی برای دیزل ژنراتور به همراه دارد؛ از جمله استارت نرم و کاهش مصرف سوخت و کاهش سایش و اسطکاک قطعات داخلی موتور و… این قطعه به محض خاموش شدن دیزل ژنراتور فعال می شود. تاثیر هیتر به این صورت است که با گرم کردن آب درون موتور مدت زمان رسیدن به مرحله بارگذاری را کاهش می دهد. این فرایند خصوصا در فصول سرد سال به شدت کاربردی است. نحوه عملکرد هیتر به این صورت است که کولانت گرم تر از قسمت بالایی هیتر خارج شده و بر اساس انتقال گرما به روش همرفت به قسمت های بالای موتور هدایت می شود. اکنون کولانت گرم از بخش بالایی بلوک سیلندر به بلوک وارد شده و لذا بلوک حرارت دریافت می کند. کولانت گرم پس از آن از بخش پایین موتور به قسمت تحتانی هیتر باز می گردد. به این ترتیب چرخه ای ایجاد می شود که ادامه آن به ترموستات دمایی بستگی دارد. باید توجه داشت که در صورتی که تعداد المان های خط خنک کاری موجود در مولد از جمله شیر ها، تانک ها- رادیاتورهای افقی– پمپ ها و … زیاد باشند و علاوه بر آن جداگانه هم نصب شده باشند و یا اینکه بنا به دلایلی افت اصطکاکی خطوط خنک کاری بالا باشد– دیگر جریان کنوکسیون طبیعی قادر به ایجاد گردش کولانت نخواه بود و بنابراین نیاز به استفاده از پمپ های سیرکولاسیون است. علاوه بر هیتر آب در دیزل ژنراتور از هیتر روغن و هیتر سوخت هم استفاده می شود.
اگزوزهای سوپر سایلت در دیزل ژنراتورها
دیزل ژنراتورها در حین کار سر و صدای زیادی ایجاد می کنند. منبع صدا در این دستگاه شامل رادیاتور، ادوات متحرک داخل موتور، خط اگزوز، و فن روی ژنراتور می باشد. اما بیشترین مقدار تولید صدا در دیزل ژنراتور از طرف خط اگزاست است. بنابراین برای حل این مشکل انباره اگزوزهای سوپرسایلنت طراحی و ساخته شده و این انباره در صورت نیاز می تواند برای کاهش صدا مورد استفاده قرار گیرد.
نگهداری صحیح از دیزل ژنراتور
یکی از مهم ترین مسائل در استفاده از دیزل ژنراتور نگهداری صحیح از آن و رسیدگی به آن است. برای این منظور باید به صورت پیوسته اقداماتی مانند کنترل صدا، لرزش و تغییر مصرف سوخت، تمرین دادن ژنراتور و… را انجام داد. علاوه بر این ها انجام کارهای زیر توصیه می شود:
باید توجه داشت که نصب دیزل ژنراتور تنها باید توسط افراد متخصص صورت گیرد. این افراد باید نکات لازم از قبیل اقدامات ایمنی یا کنترل اتصالات و… را رعایت کنند تا به صحیح ترین حالت ممکن دیزل ژنراتور را نصب نمایند. در غیر این صورت احتمال وقوع اتفاقاتی مانند برق گرفتگی، آتش سوزی و… وجود دارد. همچنین توصیه می شود که در زمان سرویس ژنراتور هم از یک تکنیسین حرفه ای کمک گرفته شود.
بهتر است افراد قبل از تهیه دیزل ژنراتور در حد مناسبی در مورد نحوه کار آن ها و همچنین نکات ایمنی لازم اطلاعات کسب کنند.
از آنجایی که تعویض به موقع روغن و فیلتر در افزایش عمر دیزل ژنراتور تاثیر چشمگیری دارد؛ پس این موضوع نباید نادیده گرفته شود. زمان بندی تعویض این موارد به این صورت می باشد: تعویض روغن و فیلتر روغن پس از هر ۱۰۰ ساعت کار، تعویض فیلتر گازوئیل پس از هر ۲۰۰ ساعت کار، تعویض فیلتر هوا پس از هر ۳۰۰ ساعت کار (این فیلتر همیشه باید تمیز نگه داشته شود) ، کنترل سطح آب و روغن به صورت هفتگی، کنترل میزان دود خروجی و هوای ورودی به صورت روزانه، کنترل سلامت باطری به صورت دائمی، بررسی هر گونه نشتی آب و روغن، کنترل شاسی و لرزه گیر.
ضروری است دیزل ژنراتور را همیشه تمیز نگه داشت تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.
تهویه یکی از مهم ترین مسائل در نگهداری از دیزل ژنراتور است. لازم است دستگاه در هوای پاک قرار گیرد تا عمل خنک سازی به بهترین نحو صورت گیرد. همچنین استفاده از سیستم های خنک کننده آبی به همراه تهویه هوا پیشنهاد می شود.
فراموش نکنید که همیشه برای سوخت گیری مجدد لازم است دیزل ژنراتور خاموش شود. در غیر این صورت احتمال آتش سوزی بسیار بالا می رود.
ژنراتور نباید زیر بار کمتر از ۳۰ درصد برود چرا که در چنین شرایطی انباشت خیس توسط دستگاه ایجاد می شود.
در شرایطی که دیزل ژنراتور به صورت دائمی کار می کند باید یک برنامه خاموش شدن اتوماتیک برای آن در نظر گرفت تا از وارد شدن فشار بیش از حد به دستگاه جلوگیری شود.
استفاده از فیلتر سوخت مناسب برای جداسازی آلودگی ها ضروری است. فیلتر سوخت و انواع آن ها یکی از موارد مهم در نگهداری صحیح از دیزل ژنراتور هستند که در ادامه به توضیح بیشتر آن ها خواهیم پرداخت.
فیلتر سوخت
همانطور که گفته شد استفاده از فیلتر سوخت برای جداسازی آلودگی ها بسیار مهم و ضروری است. این آلودگی ها شامل مواد خارجی وارد شده در حین حمل و نقل یا انبارداری، ناخالصی موجود در سوخت و… می شود. استفاده از فیلتر این موارد را جدا می کند و موجب جلوگیری از آسیب های احتمالی می شود. فیلترهای مورد استفاده در اینجا دارای انواع مختلفی است؛ از جمله:
فیلتر کاغذی که فیلترهای مورد استفاده در دیزل ژنراتورها معمولا از همین نوع است. در این فیلترها از یک کاغذ مخصوص با قطر منافذ بین ۲ تا ۱۵۰ میکرون استفاده می شود. بنابراین هنگام عبور سوخت از این کاغذ ناخالصی های درشت از آن گرفته می شود. برای استفاده از فیلتر کاغذی هم می توان نوع یک بار مصرف آن را تهیه کرد و هم از نوعی از آن بهره برد که المنت قابل تعویض دارد.
فیلتر آب گیر که ناخالصی ها را در پیاله شیشه ای خود جمع می کند. در این نوع فیلتر پس از جداسازی ناخالصی ها، از آنجایی که این ناخالصی ها نسبت به سوخت سنگین تر اند پس در پیاله شیشه ای فیلتر جمع می شوند و بنابراین تخلیه آن ها به آسانی صورت می گیرد.
فیلتر جمع آوری رسوبات که عملکرد آن شباهت زیادی به نوع قبل یعنی فیلتر آب گیر دارد.
برخی فیلترهای سوخت دارای امکانات پیشرفته تری هستند که عملکرد آن ها را بهبود می بخشند به عنوان مثال در برخی از فیلترهای آب گیر یا فیلترهای جمع آوری رسوبات و… که پیاله وجود دارد؛ یک سنسور الکتریکی قرار داده شده که زمانی که پیاله شیشه ای پر از ناخالصی می شود، به صاحب ژنراتور و یا اپراتور آن اطلاع می دهد که پیاله باید تخلیه شود. چنین سیستمی برای فیلترهایی که نیاز به تعویض دارند هم وجود دارد و در فیلترهای مجهز به این سیستم (که هشدار دهنده گرفتگی نام دارد)، در زمانی که لازم است فیلتر تعویض شود به اپراتور هشدار داده می شود. همچنین برخی فیلترها از گرم کن سوخت بهره می برند. گرم کن سوخت با بالا بردن دمای سوخت در شرایط آب و هوایی سرد، موجب روان شدن آن و همچنین جلوگیری از تشکیل کریستال های یخی می شود. یکی دیگر از این امکانات پیش صافی نام دارد که موجب جدا شدن ناخالصی های بزرگ تر قبل از عبور سوخت از فیلتر اصلی می شود. ممکن است برخی فیلترها برای تسریع فرایند هواگیری و همچنین راه انداختن جریان سوخت در فیلتر و سیستم سوخت رسانی در زمان سرویس و تعویض فیلتر، مجهز به یک پمپ کمکی دستی باشند. حتی فیلترهایی وجود دارند که در آن ها یک پمپ کمکی برای مواقعی که فشار مدار سوخت رسانی پایین است قرار داده شده که این پمپ در چنین شرایطی به صورت الکتریکی شروع به کار کرده و کمبود فشار را جبران می نماید.
فیلتر هوا
سوخت مورد استفاده در دیزل ژنراتور تنها موردی نیست که ناخالصی و دارد و باید تصفیه شود. بلکه هوای ورودی هم دارای گرد و غبار و ذراتی است که در صورت ورود به دیزل ژنراتور به مرور آسیب های جدی به آن وارد می کند. به همین دلیل است که از فیلتر هوا برای تصفیه هوای ورودی استفاده می شود تا خطر بروز این آسیب ها از بین برود. فیلترهای هوا هم انوع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.
پیش صافی که در بسیاری از تراکتورها یا ماشین های صنعتی و… دیده می شود؛ در حقیقت یک وسیله است که دارای یک کاسه پلاستیکی شفاف می باشد و محل نصب آن ابتدای ورودی هوای موتور است. گرد و غبار و ناخالصی های درشت موجود در هوا در این کاسه پلاستیکی جمع می شوند اما نکته جالب اینجاست که نیازی به تخلیه این کاسه وجود ندارد. در واقع پیش صافی دارای قابلیت خود تمیز کنندگی است و به نحوی عمل می کند که محتویات کاسه به بیرون از اگزوز هدایت می شوند. البته برخی از پیش صافی ها هستند که چنین قابلتی ندارند و لذا هنگام استفاده از آن ها نیاز به تخلیه دستی وجود دارد.
صافی روغنی که از دو صافی و یک ظرف حاوی روغن تشکیل شده است. در این صافی مقداری از گرد و غبار پس از برخورد هوا با ظرف روغن گرفته شده و در روغن غرق می شود. باقی مانده گرد و غبار هم پس از برخورد هوا با صافی ها گرفته می شود و سپس هوای تمیز و تصفیه شده وارد موتور می شود.
صافی خشک که از یک کاغذ مخصوص تشکیل شده است. این کاغذ دارای منافذ بسیار ریزی می باشد که ناخالصی های هوا را جدا می کند. در برخی موارد از دو مرحله صافی خشک برای تصفیه بهتر هوا استفاده می شود. در چنین شرایطی ذراتی که بتوانند از مرحله اول عبور کنند در مرحله دوم گرفته می شوند و به این صورت هوای پاک تری وارد دیزل ژنراتور می شود. این نوع صافی هم درست مانند پیش صافی دارای دو نوع است که یکی از آن ها قابلیت خود تمیز کنندگی دارد و دیگری باید تخلیه شود.
خرابی های دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتورها هم مانند هر دستگاه دیگری ممکن است دچار آسیب و خرابی شوند. به طور معمول این آسیب ها در نتیجه ایجاد رسوبات و تجمع کربن می باشند. در بهترین شرایط دیزل ژنراتور باید در حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد بار ماکزیمم خود راه اندازی شوند. دوره های کوتاه مدت بار کم در حال اجرا هستند و به این صورت امکان آمادگی مجموعه با بار کامل و چیزی نزدیک به آن بر یک مبنای منظم فراهم شود. در حقیقت رسوبات ایجاد شده نتیجه استفاده از دستگاه در دوره های طولانی با بار کم است. استفاده از دیزل ژنراتور به این صورت موجب فشارهای استوانه ای کم می شود. این فشارها هم سبب ضعیف بسته شدن رینگ پیستون می شوند. علاوه بر آن فشار سیلندری موجب می شود که اتفاقاتی همچون احتراق ضعیف، فشار کم حاصل از احتراق کم و دما رخ دهد. در نتیجه احتراق ناقص در رینگ های پیستون دوده و پس ماندهایی جمع می شود که کارایی دستگاه را به صورت محسوسی پایین می آورد. چنین شرایطی با مسدود شدن تزریق کننده ها بسیار بدتر می شود چرا که در این صورت دودهای سیاه رنگی هم تولید می شود. ادامه این جریان موجب بروز آسیب های جبران ناپذیری در دیزل ژنراتور شده که البته ریسک وقوع چنین اتفاقی در صورت انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب کمتر است. همچنین یک راه برای جلوگیری از آسیب های ناشی از رسوبات این است که از لود بانک استفاده شود. به این ترتیب دیزل ژنراتور حداقل یک بار در سال با توان ۱۰۰ درصد به مدت یک ساعت کار می کند که این فرایند موجب خروج رسوبات از موتور میگردد.
توربوشارژر، اینترکولر و افتر کولر در دیزل ژنراتورها
توربوشارژر وسیله ای است که برای افزایش جرم هوای ورودی به سیلندر استفاده می شود. فایده این کار این است که با ثابت بودن نسبت هوا به سوخت می توان بدون نگرانی از احتراق ناقص میزان سوخت را افزایش داد که این امر موجب افزایش توان خروجی می شود. به عنوان مثال یک سیلندر با توان خروجی ۲۰۰ کیلووات را در نظر بگیرید. در صورت استفاده از توربوشارژر این عدد به ۲۶۰ الی ۲۸۰ می رسد. البته راندمان در اینجا تقریبا ثابت می ماند. نحوه عملکرد توربوشارژر به این صورت است که از دود خروجی اگزوز برای به چرخش درآوردن یک توربین استفاده می شود.
این توربین مستقیما به یک شفت اتصال دارد و سر دوم شفت نیز به کمپرسور گریز از مرکز متصل می باشد. توربوشارژرها در ابعاد مختلف و محاسباتی خاص برای هر عملکرد به صورت ویژه طراحی و ساخته شده اند اما به صورت کلی می توان گفت که در بیشتر مواقع توانایی تولید تا ۴۰ psi فشار خروجی و یا حتی بیشتر را دارند. در طی این فرایند هوای فشرده ایجاد می شود اما مشکل اینجاست که دمای این هوا بسیار بالاست. اگر هوا با دمای بالا وارد محفظه احتراق شود مشکلاتی از قبیل احتراق پیش رس ایجاد می شود و بنابراین لازم است قبل از آن دما کاهش یابد. این کار از دو روش قابل انجام است. روش اول استفاده از اینترکولر است که به این صورت عمل می کند که هوای فشرده گرم به صورت مستقیم به یک رادیاتور جداگانه برده می شود و به این ترتیب دمای آن به دمای مطلوب می رسد. روش دوم افترکولر است که در آن به جای استفاده ار رادیاتور هوای فشرده گرم از یک مبدل حرارتی عبور می کند. این مبدل حرارتی که همان افترکولر است ۲ پورت برای هوا و ۲ پورت دیگر برای کولانت دارد. کولانت در اینجا خود توسط یک رادیاتور جداگانه خنک می شود.
ناپایداری ژنراتور القایی
به منظور متصل کردن ژنراتور القایی و شبکه، بالا بردن تدریجی سرعت ژنراتور لازم است. در این صورت بعد از این که لغزش ژنراتور تا حد مطلوب کاهش یافت اتصال بین ژنراتور و شبکه برقرار می شود.امکان ایجاد جریان هجومی هم در لغزش های کوچک وجود دارد. این شرایط حتی در صورت سنکرون بودن کامل شبکه هم احتمال رخ دادن دارد. جریان در اینجا نسبت به حالت روتور قفل شده دو برابر است و تنها برای مدت محدودی باقی می ماند؛ یعنی حداکثر بعد از ۱۰ سیکل.
اتصال کوتاه ۳ فاز ناگهانی: پس از ایجاد اتصال کوتاه در ژنراتور القایی شاهد از بین رفتن جریان های تحریک پذیر در سایر منابع هستیم. در اینجا یک جریان اتصال کوتاه برای مدت بسیار کمی شکل می گیرد. دلیل این امر آن است که فلوی مغناطیسی هسته آهنی سریع به صفر نمی رسد و لذا جریان اتصال کوتاه جاری شده تا به صفر رسد.
اتصال کوتاه تک فاز: هنگام برقراری اتصال کوتاه بین دو نقطه بیشترین میزان جریان برابر می شود با ۳√ برابر جریان روتور قفل شده.
پدیده خود تحریکی: در صورتی که ژنراتور و کندانسور به صورت هم زمان از سیستم قطع شوند؛ شاهد پدیده خود تحریکی خواهیم بود. در این صورت عایق ژنراتور و یا کندانسور در نتیجه ولتاژ بالا دچار آسیب دیدگی می شود.
در ژنراتورهای القایی برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه در نتیجه ولتاژ اضافی جریان تحریک در چند دوره قطع می شود. در این صورت فرکانس دیگر افزایش نخواهد یافت.
جریان خزشی در دیزل ژنراتور
جریان خزشی به جریانی گفته می شود که بین ۲ هادی و از طریق یک سطح واسطه ایجاد می شود. این جریان تنها در صورتی مشکل ساز می شود که موجب شکست عایقی شود. پدیده جریان خزشی معمولا در اثر گرد و غبارهای موجود در سطح مقره ها به وجود می آید. پس واضح است که این پدیده بیشتر مربوط به اماکنی است که گرد غبار بیشتری وجود دارد؛ به عنوان مثال کارخانه های صنعتی یا سیمان و… . در اینجا لازم به ذکر است که کورونا پدیده ای الکترومغناطیسی است که شامل تخلیه الکتریکی در یک گاز یونیزه می شود. این پدیده نور و صدا هم تولید می کند.
عیب یابی سیستم های خنک کاری دیزل ژنراتور
حرارت تولید شده توسط دیزل ژنراتور می تواند تا حدی بالا رود که حتی موجب ذوب شدن قطعات شود. بنابراین لزوم وجود یک سیستم خنک کاری در دستگاه مشخص می شود. این سیستم باید همیشه تحت نظر باشد تا در صورت بروز هر گونه ایراد نسبت به رفع آن اقدام شود تا از آسیب دیدن بقیه قسمت های دستگاه جلوگیری به عمل آید. آسیب های احتمالی در سیستم خنک کاری و نحوه رفع آن ها به شرح زیر است:
زنگ زدگی و رسوب گرفتگی سیستم خنک کاری می تواند در اثر عدم استفاده از ضد یخ رخ دهد. این مشکل همچنین در بلوک سیلندر یا بوش ها و پمپ آب هم رخ می دهد. برای رفع زنگ زدگی و رسوب لازم است منبع بالا و پایین رادیاتور را باز کرد و به کمک سیخک شروع به رسوب زدایی کرد. لازم به ذکر است که این کار تنها در صورتی که میزان رسوب خیلی زیاد نباشد پاسخگو است و در غیر این صورت برای رسوب زدایی باید کل شبکه رادیاتور تعویض شود. همچنین برای رسوب زدایی کانال های آب داخل سیلندر می توان از محلول اسیدی استفاده کرد. البته شست و شو و خشک کردن این قطعات پس از استفاده از محلول اسیدی لازم است.
سوراخ شدن رادیاتور ممکن است در نتیجه برخورد اجسام خارجی رخ دهد. در صورت مشاهده کسری دائمی آب و یا مرطوب شدن محل آسیب دیده می توان نتیجه گرفت که رادیاتور سوراخ شده است. برای بر طرف کردن آن می توان از لحیم سربی استفاده کرد.
گرفتگی شبکه جلو رادیاتور یکی دیگر از معایب احتمالی این سیستم است که در صورت مسدود شدن شبکه رادیاتور با برگ درختان یا حشرات و… ایجاد می شود. در این صورت باید شبکه رادیاتور را با جریان باد و یا آب تحت فشار از سمت جلو به پشت تمییز کرد.
لوله های لاستیکی درون دستگاه پس از مدتی دچار آسیب می شوند؛ به عنوان مثال ترک خوره یا سوراخ می شوند و… . در صورت مشاهده چنین لوله ای باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.
کاسه نمد و یا بلبرینگ های پمپ آب از دیگر مواردی است که ممکن است دچار خرابی یا شکستگی شود. در این صورت باید برای تعمیر یا تعویض پمپ آب اقدام کرد.
در صورت گرم شدن بیش از حد دیزل می توان نتیجه گرفت که ترموستات خراب شده است. در چنین شرایطی باید ترموستات تعویض شود. نکته مهم در اینجا این است که حتما باید ترموستات استاندارد همان دیزل تهیه شود.
درب رادیاتور موجب بالا رفتن فشار داخل رادیاتور شده و پس از جوش آمدن آب با باز شدن سوپاپ فشاری بخار به بیرون از رادیاتور می رود. بنابراین لازم است که درب رادیاتور از نظر کارکرد درست سوپاپ های فشار و خلا و لاستیک دور سوپاپ فشار سالم باشد. در صورت خرابی فنرها، لاستیک و سوپاپ های آن باید درب را با یک درب استاندارد تعویض کرد.
تسمه پروانه ممکن است دچار بریدگی یا آسیب های دیگر شود که در این صورت دیگر به صورت صحیح کار نمی کند. لازم است هر ۲۵۰ ساعت کشش تسمه پروانه تنظیم شود. علاوه بر آن باید پولی های جلوی موتور، پمپ آب و دینام بررسی کرد و مطمعن شد که سالم اند و هیچ گونه لنگی یا تاب ندارند. مرکز این پولی ها باید در یک راستا باشد تا موجب فرسایش تسمه ها نشود. در صورت شکستی هم می تواند تسمه پروانه را خراب کند.
سیستم خنک کاری باید بعد از چند مدت معین که این مدت طبق برنامه سرویس و نگهداری تعیین می شود؛ شستشو و تمیز شود. برای این منظور لازم است که مایع خنک کاری داخل رادیاتور و بدنه دیزل ژنراتور خالی شود و سپس لوله ورودی به پمپ آب و همچنین لوله خروجی از دیزل به رادیاتور باز شود و با استفاده از شیلنگ تحت فشار لوله ورودی پمپ آب را تمیز کرد. همچنین به منظور تمیز کردن داخل کانال های سیلندر، باید پیچ تخلیه رادیاتور و بغل سیلندر را باز کرد و با استفاده از جریان آب تحت فشار به داخل رادیاتور اقدام به تمیز کردن آن نمود. سپس تمامی قسمت های باز شده باید با دقت و طبق دستورالعمل گفته شده بسته شوند و مقداری ضد یخ نیز باید با آب رادیاتور مخلوط شود.